Pozycjonowanie lokalne

Pozycjonowanie lokalne (inaczej pozycjonowanie regionalne, local SEO), jest to proces polegający na promowaniu strony internetowej w wyszukiwarkach na podstawie fraz kluczowych, związanych bezpośrednio z określoną lokalizacją. Współcześnie wielu użytkowników wyszukuje produktów lub usług w Internecie, wpisując słowa kluczowe związane z danym regionem.

Jak działa pozycjonowanie lokalne?

Pozycjonowanie lokalne, nie różni się znacząco od ogólnego pozycjonowania stron w Internecie, obejmuje podobny zakres działań, ale skupione jest przede wszystkim na osiągnięciu najlepszego efektu promocji strony w najbliższym regionie firmy. Lokalne SEO to propozycja przede wszystkim dla lokalnych  biznesów, jak warsztaty samochodowe, salony fryzjerskie, restauracje i punkty gastronomiczne, hotele. Są to firmy, najczęściej działające w najbliższej okolicy, których promocja ogólnopolska zapewne nie przyniesie sukcesu w postaci konwersji, czyli zyskania klienta. Przykładowe i popularne zwroty, które są pozycjonowane to: mechanik Łódź, fryzjer Wrocław, pozycjonowanie Poznań, Hydraulik Kilece, Kancelaria adwokacka Warszawa. Od jakiegoś czasu Google stara się rozpoznać aktualną lokalizację użytkownika, w celu dostarczenia mu najbardziej dopasowanych, czyli najbliższych miejscu, w którym obecnie się znajduje, wyników wyszukiwania. Geolokalizacja Google pozwala dla dokładnie tego samego zapytania (np. restauracja) wprowadzonego w różnych miastach, na wyświetlenie zupełnie innych wyników, prezentując okoliczne lokale. Ponadto pozycjonowanie lokalne nie musi być ograniczone tylko do nazwy miast. Algorytm rozpoznający zapytanie lokalizowane działa też dla np. województw i dzielnic większych miast.

A jak Google rozpoznaje lokalizacje użytkownika?

Według Pomocy Google Ads wyszukiwarka dzieli lokalizację danego zapytania na:
  • miejsce aktualnego pobytu użytkownika, czyli lokalizację fizyczną,
  • miejsca, którymi użytkownik był zainteresowany, czyli lokalizację zainteresowania.
Dla uzyskania lokalizacji fizycznej Twojego potencjalnego klienta zazwyczaj wykorzystywany jest adres IP urządzenia albo w przypadku, gdy urządzenie jest podłączone do sieci Wi-Fi, adres IP tej sieci. Drugim elementem, wpływającym na określenie lokalizacji, jest lokalizacja oparta o: sygnał GPS, sieć Wi-Fi, Bluetooth, dane przekazywane przez maszty operatorów komórkowych. W przypadku lokalizacji zainteresowania, czyli lokalizacji, którą użytkownik interesował się w ostatnim czasie. Google może je wykryć na podstawie:
  • wprowadzonej nazwy lokalizacji w zapytaniu,
  • wcześniej wyszukiwanych lokalizacji,
  • wcześniejszej lokalizacji fizycznej,
  • obszaru wyszukiwanego na Mapach Google.

Dlaczego warto być w wynikach wyszukiwania na lokalne frazy?

Odpowiadając na to pytanie, warto spojrzeć na statystyki, które są wynikiem przeprowadzonych badań na temat zachowań użytkowników wyszukujących informacje o lokalnych usługach:
  • 78% to użytkownicy, poszukujący lokalnych usług, dokonali oni zakupu w późniejszym czasie,
  • 88% użytkowników smartfonów i 84% użytkowników tabletów wykonuje wyszukiwania fraz związanych z lokalnymi biznesami,
  • 56% osób badanych podczas podróżowania szukało w Internecie usług lokalnych firm.
Użytkownicy najczęściej poszukują przy użyciu komputera czy smartfona lokalnych usług tj.: restauracje, sklepy, usługi, zdrowie i fitness, rozrywka, podróże, usługi finansowe.

O czym należy pamiętać chcąc mieć dobre pozycje w wynikach lokalnych?

Czy to w pozycjonowaniu lokalnym, czy ogólnym jednym z najważniejszych czynników nadal jest optymalizacja oraz content strony. Istnieją także inne istotne elementy wpływające na wyświetlanie strony w wynikach lokalnych:
  • Usługa Google Moja Firma, pozwala stworzyć wizytówkę firmy i umieścić ją na Mapach Google. Powiązanie wizytówki lokalnej, ze stroną internetową poprawi szanse jej wyświetlenia dla lokalizowanych fraz kluczowych. Poza tym oprócz adresu strony internetowej, użytkownik ma możliwość zobaczyć adres siedziby firmy, nr telefonu, zdjęcia i inne informacje o naszej firmie.
  • Pozytywne opinie o firmie, po dodaniu i zweryfikowaniu wizytówki w usłudze Google Moja Firma, użytkownicy będą mieli możliwość pozostawiania opinii. Średnia i liczba ocen widoczna jest przy wynikach wyszukiwania na daną frazę. Warto zatem zadbać o jak najwyższą ocenę swojej firmy, ponieważ pozytywne opinie mogą wpływać na widoczność wizytówki dla użytkowników.
  • NAP – zgodność danych teleadresowych naszej firmy, w różnych miejscach w Internecie, jest bardzo ważnym czynnikiem w pozycjonowaniu lokalnym.
  • Dane strukturalne, aby roboty sieciowe wyszukiwarek lepiej zrozumiały prezentowane na stronie dane, warto zadbać o ich oznaczenie. W tym celu należy wykorzystać dane strukturalne zgodne ze Schema.org.
  • Linki „lokalne”, w przypadku pozycjonowania lokalnego najważniejszym czynnikiem nadal pozostaną linki prowadzące do strony. Przykładami serwisów, które trzeba by uwzględnić będą np. oficjalne serwisy miasta, regionalne media, czy strony z wiadomościami lokalnymi.

Dla kogo jest pozycjonowanie lokalne?

Pozycjonowanie lokalne sprawdza się najlepiej w branżach świadczących usługi u klienta, powiązane z frazami tj.: hydraulik, murarz, remont, elektryk. Kolejną grupą są frazy kojarzone z usługami, do których to klient musi dotrzeć, m.in.: serwis komputerowy, wulkanizacja, adwokat, dentysta, mechanik. Pozycjonowanie lokalne jest jak najbardziej odpowiednim wyborem dla gastronomii, np.: restauracja, pizzeria, pizza, kawiarnia, catering. Często też SEO lokalne wykorzystują firmy świadczące usługi skierowane do kobiet: gabinet kosmetyczny, mezoterapia, fryzjer. Są to jedne z najpopularniejszych fraz, ale warto przemyśleć pozycjonowanie lokalne również dla innych branż.

Dlaczego warto wybrać usługę pozycjonowania lokalnego?

Pozycjonowanie lokalne, jest to jedno z działań marketingowych, które pozwoli zdobyć więcej klientów lokalnych. Dzięki niemu dasz się poznać klientom z Twojego regionu, wzmocnisz wizerunek swojej firmy. Zdobędziesz przewagę nad konkurencją i możesz rozwinąć strategię do pozycjonowania ogólnego. Dzięki lokalnemu SEO, dasz się poznać lokalnej społeczności od najlepszej strony, może to być pierwszy krok do zwiększenia liczby klientów, a co za tym idzie odniesiesz sukces i zwiększysz zyski.