Jak długo trwa pozycjonowanie?
Na szybkość pozycjonowania ma wiele czynników. Możemy wśród nich wymienić: ruch na stronie, branżę i konkurencję, zaufanie Google, kary od Gogle, aż wreszcie wygląd strony. Proces pozycjonowania jest złożony. Roboty Google skanują strony internetowe, by je indeksować, czyli tworzyć zbiór stron dla wyszukiwarki. Roboty oceniają różne parametry, poprzez wygląd, zawartość strony, aż po konkurencję. Nasycenie treści słowami, jakość treści i linki przychodzące podlegają ocenie. Także, jeśli będziemy systematycznie pracować nad stroną, roboty Google zauważą to i zaczną częściej ją odwiedzać. Działania pozycjonowania muszą być prowadzone wielokierunkowo i systematycznie, pozwoli to na uzyskanie lepszych pozycji w wynikach wyszukiwania.
Ile potrzeba czasu?
Trudno sprecyzować odpowiedź, kiedy w grę wchodzi wiele czynników wpływających na cały proces. Raczej nikt nie jest w stanie precyzyjnie określić czasu, po jakim pozycjonowanie przyniesie efekty. Tak samo jak nie ma uniwersalnych technik SEO, które zadziałają jednakowo na wszystkie firmy. Generalnie przyjmuje się, że jest to czas określany, od kilku do kilkunastu miesięcy. Pierwsze efekty pozycjonowania mogą pojawić się już po kilku miesiącach, jednak w trudniejszych przypadkach ten czas się wydłuży, w przypadku najtrudniejszych wyrażeń i konkurencyjnych branż. Bywają też takie przypadki, że na osiągnięcie topowych miejsc w wynikach wyszukiwania trzeba czekać latami.
Jakie czynniki decydują ile trwa pozycjonowanie?
Jest kilka czynników wpływających na działania SEO, które mają również wpływ na czas oczekiwania na wyniki, oto niektóre z nich:
- Konkurencja i branża, to w jakiej branży jest osadzona nasza firma ma bardzo duże znaczenie. Jeśli chodzi o konkurencję, to pozycjonowanie najpopularniejszych fraz wpisywanych w wyszukiwarkę jest najtrudniejsze i najbardziej czasochłonne. Wymusza to również ciągłość działań SEO.
- YMYL ma trudniej, większej uwagi wymagają strony YMYL (z ang. Your Money or Your Life), są to witryny o newralgicznym znaczeniu i wpływie na ludzkie życie, dotyczące finansów, zdrowia, bezpieczeństwa, wymagające podawania danych do kont bankowych, służące dokonywaniu transakcji online itp. Takie branże Google analizuje bardziej skrupulatnie. Skoro, więc wyszukiwarka potrzebuje więcej czasu, aby sprawdzić stronę tego typu, to też na osiągnięcie oczekiwanych wyników trzeba poczekać dłużej.
- Wiek strony, nowym stronom trudno przebić się w wynikach wyszukiwania. Dzieje się tak ponieważ nie wzbudzają one dostatecznego zaufania u robotów Google.
- Zaufanie Google, na pozycje w wyszukiwarce wpływa również zaufanie Google. Oczywiście lepiej, im to zaufanie jest wyższe. Jeśli strona miała kiedyś nałożoną karę, Google buduje zaufanie od nowa indeksując treści. O wzrost zaufania staramy się wprowadzając nowy content i zwiększając liczbę linków przychodzących ze strony wysokiej jakości. Dla Google jest to potwierdzenie, że tej witrynie można zaufać. Możemy mieć najlepszy content, ale brak zaufania wyszukiwarki, nie pozwoli na uzyskanie szybkich wyników.
- Kary od Google, jeśli strona została kiedyś ukarana od Google, działania SEO mogą się wydłużyć, zanim osiągniemy zamierzony efekt.
- Budowa strony, wprowadzanie zmian, stronę o niskiej jakości, przestarzałą, o nieprzyjaznej architekturze trudniej wypozycjonować niż, taką która jest dostosowana do nowoczesnych wymogów. Trzeba się otworzyć na zmiany i współpracę ze specjalistą SEO, co może skrócić czas oczekiwania na wyniki.
Zatem ile czasu potrzeba na pozycjonowanie?
Czas jaki upłynie, zanim nasza strona znajdzie się w top 10, trudno określić ze względu na złożoność procesu, jakim jest SEO. Czasami zmiany można dostrzec już po kilku tygodniach, dzięki optymalizacji tytułów i opisów strony. Jednak w większości przypadków większe sukcesy nadchodzą po 2-3 miesiącach, a jeśli chodzi o frazy bardzo konkurencyjne jest to czas pół roku, a czasem nawet dłużej. Ważne jest by działania SEO miały charakter systematyczny i ciągły, ponieważ raz osiągnięte efekty nie są dane witrynie przez Google na zawsze.
Zostaw komentarz